Eugeniusz Morawski – „Pieśni”

00:00

Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2015 w kategorii „Album roku recital solowy”!

RecArt Label RecArt przedstawia album z 12 niepublikowanymi pieśniami Eugeniusza Morawskiego (1876-1948) w doskonałym wykonaniu Agnieszki Rehlis (mezzosopran) i Tadeusza Domanowskiego (fortepian). Niniejsza płyta stanowi pierwszą w historii fonografii próbę przywrócenia ważnego działu twórczości Morawskiego – jego pieśni z towarzyszeniem fortepianu. Na płycie znalazło się 12 pieśni zaśpiewanych przez Agnieszkę Rehlis w czterech językach: polskim, niemieckim, angielskim, francuskim.

Album zawiera obszerną książeczkę (84 strony) z tekstami i szczegółowym omówieniem poszczególnych pieśni. Autorem opisu jest dr hab. Marcin Gmys, który o pieśniach Morawskiego i o samym autorze pisze tak: […] W dorobku kompozytora przed zniszczeniem jego rękopisów figurowało prawdopodobnie około 45 pieśni do słów różnych poetów – zarówno polskich, jak i obcych. Z twórczości tej zachowało się zaledwie 12 utworów świeckich oraz trzy pieśni religijne do łacińskich tekstów liturgicznych. W Powstaniu Warszawskim przepadło aż 70 procent jego niewydanych partytur, a za życia artysta wydał drukiem zaledwie jedną pieśń. W związku z tym katastrofalnym faktem pozostaną nam już tylko jałowe spekulacje, czy aby nie był to kompozytor równorzędny Szymanowskiemu […]. Eugeniusz Morawski (1876-1948), to kompozytor do niedawna pamiętany głównie tylko z tego, że w okresie międzywojennym pozbawił Karola Szymanowskiego funkcji rektora Państwowego Konwersatorium Muzycznego w Warszawie. W ostatnich latach dokonuje się jednak wyraźny renesans twórczości tego zapomnianego, a przecież wybitnego artysty. Morawski, w czasach warszawskich studiów kompozytorskich u Zygmunta Noskowskiego i na Akademii Sztuk Pięknych, jeszcze przed swą przymusową emigracją do Francji (w 1908 roku został on skazany na wygnanie z terytorium Rosji carskiej za planowanie zamachu na policję), był najbliższym przyjacielem litewskiego kompozytora-malarza Mykalojusa Konstantinasa Čiurlionisa. Szybko też, czego ówczesna krytyka właściwie nie rozpoznała, okazał się symfonikiem dorównującym kroku zarówno Szymanowskiemu, jak i Mieczysławowi Karłowiczowi (świadczą o tym jego 3 zachowane poematy symfoniczne: Don Quichotte z 1909, Nevermore z 1911 i Ulalume z ok. 1914 r.). Także dwie monumentalne partytury baletowe Morawskiego – pochodzące z końca lat 20. i pierwszej połowy lat 30.– Miłość i Świtezianka – pozwalają upatrywać w nim poważnego konkurenta na tym polu dla Szymanowskiego, autora Harnasiów […]

Agnieszka Rehlis – mezzosopran. Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Laureatka konkursów: we Wrocławiu (I nagroda) i Dusznikach-Zdroju (III nagroda). W latach 1996-2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie kreowała role w operach Verdiego, Gounoda, Mozarta, Bizeta i z którą odbyła tournée po Niemczech, Holandii, Belgii, Anglii, Irlandii, Francji, Włoszech i Tajwanie. Uczestniczyła w wielkich widowiskach operowych odbywających się w tamtejszej Hali Ludowej (Carmen, Nabucco, Trubadur, Straszny dwór, Skrzypek na dachu, Złoto Renu). Od 2003 roku regularnie występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (m.in.: w Nabucco, Lukrecji Borgii i Pasażerce). W repertuarze ma ponad 60 utworów oratoryjnokantatowych, od Bacha do Pendereckiego. Koncertowała w salach filharmonicznych w Polsce i Europie, brała udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w: Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Wratislavia Cantans, Festival Pablo Casals w Prades, festiwalach muzyki sakralnej w Marsylii i Norymberdze, George Enescu International Festival, Rheingau Music Festival, Schleswig- Holstein Musik Festival, Praskie Jaro, Beijing Music Festival. Występowała z takimi dyrygentami, jak: Jiří Bělohlávek, Gabriel Chmura, Lawrence Foster, Gustavo Dudamel, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord i Long Yu. Wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez Krzysztofa Pendereckiego w kraju i za granicą, wykonując takie utwory kompozytora, jak: Polskie Requiem, Te Deum, Credo, Siedem bram Jerozolimy. Wzięła też udział w światowej premierze jego VIII Symfonii Lieder der Vergänglichkeit (Pieśni przemijania). Zrealizowała wiele nagrań CD i DVD, wyróżnionych m.in. „Fryderykami”.

Tadeusz Domanowski jest jednym z najciekawszych polskich pianistów młodego pokolenia. W jego repertuarze znajdują się utwory od renesansu do muzyki współczesnej. Swoją edukację artystyczną rozpoczął w wieku dziewięciu lat w gliwickiej Szkole Muzycznej w klasie prof. Danuty Rafik. W 1999 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie prof. Marczelli Eriginy. Jest również absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Stefańskiego. Od 2013 roku doskonali swoje umiejętności pianistyczne w Steinhardt School of Culture, Education and Human Development na Uniwersytecie Nowojorskim pod kierunkiem prof. Deirdre O’Donohue. Jest także członkiem Adjunct Faculty w New York University, gdzie wykłada w klasie fortepianu. Koncertował w wielu krajach Europy, Ameryki i Azji między innymi w: Niemczech, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Grecji, Czechach, Rumunii, Mołdawii, na Litwie, w Rosji, Chinach, Stanach Zjednoczonych. Wśród nich były koncerty w takich salach jak: Weill Hall w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonia Narodowa w Wilnie. Tadeusz Domanowski występował również jako kameralista na wielu festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą. Nagrywał dla Radio France, France 2 oraz kanału telewizyjnego „Mezzo”. W marcu 2013 roku ukazał się jego debiutancki album solowy z utworami Scarlattiego, Liszta, Schumanna, Prokofiewa i Horowitza wydany przez EMI Classics.

Wydawca: RecArt. 

Data wydania: marzec 2014.

Scroll to Top
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.