Mieczysław Weinberg – „Works for Violin and Piano”

00:00

Płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2014!

Wydawnictwo RecArt przedstawia album z muzyką kameralną na skrzypce i fortepian wybitnego, polskiego kompozytora Mieczysława Weinberga – twórcy zapomnianego, a stawianego przez dzisiejszych muzykologów obok Szostakowicza czy Prokofieva. Twórcy, którego tragiczne losy splatają się z historią II wojny światowej i żydowskich prześladowań. W nagraniu udział wzięły Ewelina Nowicka – skrzypce i Milena Antoniewicz – fortepian

Patronami medialnymi wydania płyty są TVP Kultura, Radio Merkury, magazyn Twoja Muza oraz portal Culture.pl

Ewelina Nowicka tak mówi o swoim odkrywaniu twórczości Mieczysława Weinberga:

„W jego muzyce jest jakiś powiew wielkości – szeroka fraza, oryginalna melodyka, sugestywna dynamika. Chciałoby się powiedzieć, że Weinberg daje słuchaczowi oddech. Słuchając jego kompozycji jakby wychodzimy z zamkniętej sali w szeroką przestrzeń – przestrzeń wolności ludzkiej. Dzisiaj Mieczysław Weinberg (1919-1996) uchodzi za jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. Za życia postrzegany za utalentowanego kompozytora, będącego „w kręgu Dymitra Szostakowicza” i funkcjonował po trosze jako jego naśladowca. Mówiono: „Weinberg”, a myślano: „Szostakowicz”. Uważne wsłuchanie się w dorobek Weinberga doprowadziło jednak fachowców do zdumiewającego odkrycia, że Weinberg, owszem, jest zbliżony często stylistycznie do Szostakowicza, ale w jego muzyce są cechy własne, twórcze i odkrywcze, że Weinberg pozostał sobą i dał muzyce europejskiej własny ton, barwę i sensy. W Polsce mamy szczególne powody, aby bliżej zainteresować się twórczością Mieczysława Weinberga i dać jego muzykę publiczności. Weinberg to przecież polski Żyd, rodem z Warszawy, artysta, który do końca życia mówił po polsku, który był ukształtowany przez kulturę polską, który pisał pieśni do wierszy Mickiewicza, Tuwima, Staffa, a miłość do ojczyzny zachował w sercu do końca życia. W świecie uchodzi on za kompozytora rosyjskiego o żydowsko-polskich korzeniach (w ZSRR funkcjonował jako Moisiej Weinberg, ale w codziennym życiu używał swojego polskiego imienia, do którego formalnie wrócił wyrokiem sądowym w latach siedemdziesiątych XX wieku), ale każde źródło podaje, że urodził się w Polsce i że w Polsce uczył się muzyki. […]Czas Weinberga w Polsce dopiero nadejdzie, jak należy sądzić. Dzisiaj jest on już klasykiem muzyki XX wieku. Jest to muzyka pisana sercem, wolna od pustej i formalnej awangardowości. To muzyka, która zapada w serca i umysły słuchaczy.”

Wydawca: RecArt. 

Data wydania: listopad 2013.

Scroll to Top
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.